Colectarea taxelor prin SelfPay și Paypoint

UPDATE: În data de 4 iulie 2023, consilierii locali PACT pentru Galați au depus un amendament la proiectul inițial, conținând posibilitatea de a extinde plata taxelor și impozitelor către toți operatorii de plăți care se pot conecta la ghiseul.ro. Amendamentul poate fi citit aici.

La nivelul municipiului Galați, colectarea taxelor și impozitelor se realizează în principal prin Direcția Impozite, Taxe și Alte Venituri Locale, în patru centre (Centrul din str. Basarabiei, nr.55, bl. A16, parter, Centrul din str. Domnească, nr.13, bloc L, parter, Centrul din str. H. Coandă, bl. J5, parter, Centrul din str. Brăilei, nr.232, bl. E4, parter).

Adițional, contribuabilii – persoane fizice, pot efectua plăți on-line a obligațiilor fiscale, pe platforma ghișeul.ro (Sistemul National Electronic de Plata Online cu Cardul Bancar) la care a aderat și Primăria Municipiului Galați.

Data inițierii

Acest proiect de hotărâre a fost înregistrat la Registratura Generală a Municipiului Galați pe 30 martie 2021, având numărul de înregistrare 62554.


Statusul proiectului

UPDATE: În data de 4 iulie 2023,consilierii locali PACT pentru Galați au depus un amendament la proiectul inițial, conținând posibilitatea de a extinde plata taxelor și impozitelor către toți operatorii de plăți care se pot conecta la ghiseul.ro. Amendamentul poate fi citit aici.

Până în prezent, Secretarul General al Municipiului Galați nu a introdus proiectul în procedura de transparență decizională, în ciuda faptului că legea impune acest lucru și că am solicitat acest lucru printr-o cerere care poate fi consultată aici

Blocat de către Secretarul General al Municipiului Galați prin încălcarea articolului 136 din Codul Administrativ.

Din acest motiv, am depus o plângere prealabilă cu numărul 70846/04.04.2022 la Primăria Municipiului Galați care poate fi accesată aici


Acțiune în justiție demarată

În pregătire, în cazul în care proiectul nu va fi supus dezbaterii publice prin procedura de transparență decizională. 


Descrierea proiectului

Stabilirea impozitelor anuale se face, de regulă, la începutul anului calendaristic, la nivelul sistemului administrativ, iar termenele de plată se se stabilesc pentru 31 martie și 30 septembrie. Pentru plata cu anticipație a impozitului pe clădiri, teren sau mijloace de transport, datorat pentru întregul an de către contribuabil, până la data primului termen de plată a anului respectiv, se acordă o bonificație de 10%. (HCL 512/2021)

Până în prezent, aceste modalități de colectare a impozitelor s-au dovedit insuficiente și în anumite situații ineficiente, în următoarele aspecte:

  • Nu este respectată legea fiscală care menționează că trebuie trimisă înștiințare către contribuabili. Aceștia trebuie să fie informați (de regulă prin poștă) despre aşezarea şi încasarea impozitelor şi taxelor locale și să aibă posibilitatea de a face contestație, în termen de 30 de zile de la data primirii acesteia. (LEGE Nr. 27 din 17 mai 1994 privind impozitele şi taxele locale)
  • Gradul de colectare al impozitelor și taxelor locale este unul deficitar (gradul de colectare estimat pe 2020 este de sub 70%). 
  • Cel puțin pentru anumite categorii sociale, centrele de încasări s-au dovedit depășite în activitatea de procesare a plăților, rezultând situații neplăcute, cu cozi la ghișee și, deseori, incidente.

Având în vedere aceste aspecte, este evident că suplimentarea centrelor fizice de colectare nu este justificată, fiind costisitoare pentru buget și ocazională (este un fenomen prezent doar în primele luni ale anului și doar pentru anumite categorii sociale) iar tendința administrativă trebuie să fie spre digitalizare.

În acest sens, plățile online acoperă doar un mic segment al contribuabililor. Deși procesul s-a simplificat (deschiderea unui cont și plata cu cardul) depinde în continuare de gradul de digitalizare și echipamentele disponibile (este nevoie de un calculator sau smartphone și cunoștințe medii de utilizare a acestora). Pe lângă aceste condiții, există și o rezistență de ordin psihologic și social în a utiliza astfel de instrumente, apărute din lipsa de informare și de încredere în aparatul administrativ.

Pentru a soluționa aceste probleme identificate mai sus și cauzele aferente, solicităm realizarea următoarele activități:

  • Implementarea procedurii de generare și trimitere a deciziilor de impunere a taxelor și impozitelor la nivelul Direcției din cadrul Primăriei, la sfârșitul fiecărui an calendaristic, pentru a permite trimiterea prin poștă și e-mail (acolo unde este cazul), dar nu mai târziu de prima zi lucrătoare a anului următor.
    • Aceste decizii au rol de înștiințare, oferă posibilitate de contestare/rectificare (dacă e cazul) și au rolul de a comunica oricărui contribuabil datoria de plată, ca în cazul oricărei facturi obișnuite, oferind posibilitatea de a planifica financiar achitarea ei.
    • Deciziile vor conține un cod de bare unic, care va permite plata facilă utilizând sisteme alternative de plăți, detaliate în continuare.
    • Corespondența prin poștă (și e-mail) va conține, pe lângă decizia de impunere și un material de informare despre modalitățile alternative de plată, realizat într-un mod intuitiv, pentru a determina contribuabilul să utilizeze în principal pe acestea, în special insistând pe cele noi introduse, detaliate în continuare.
    • Pentru anul current, această activitate (transmiterea) să se facă la momentul în care devine operațional.
  • Realizarea unor acorduri de colaborare cu parteneri operatori de plăți pentru a extinde modalitățile de plată, a elimina necesitatea utilizării unui dispozitiv informatic, a crește volumul încasărilor și de a face un pas intermediar în procesul de digitalizare.
    • Semnarea unui acord de parteneriat cu rețeaua PayPoint. Un procent important de contribuabili din segmental social vârsta a treia, utilizează această modalitate pentru plata facturilor de utilități, deoarece sunt accesibile în zonele lor rezidențiale (magazinele de lângă locuințe).
      • Includerea impozitelor pe lista de plăți și a deciziei de impunere a impozitelor va fi un eveniment natural, simplu și va reduce semnificativ necesitatea contribuabilului de a se prezenta la centrele fizice.
      • Rețelele PayPoint funcționează cu ajutorul operatorilor umani și în context social local, ceea ce răspunde acelei nevoi psihologice de a interacționa cu ceilalți. (cu vânzătorul de la magazinul unde se face plata sau cu vecinul de bloc care face plata în același timp).
      • Rețeaua PayPoint are o acoperire de 133 centre de plăți în municipiul Galați, distribuite uniform în toate zonele rezidențiale.
    • Semnarea unui acord de parteneriat cu rețeaua SelfPay (fostul ZebraPay). Acesta deține o rețea importantă de automate de plăți pentru diverși furnizori de servicii (utilități, etc). Ele se găsesc de obicei în zone comerciale sau de trafic și sunt foarte simplu de utilizat, fără a necesita un operator uman.
      • Contribuabilul scanează decizia la aceste automate, în mod similar facturilor obișnuite, fără a necesita un dispozitiv propriu.
      • Este primul pas pentru a obișnui utilizatorul reticent la tehnologie să folosească modalități electronice automate.
      • Introducerea acestor automate în instituțiile publice din municipiul Galați (Direcția de Taxe, sediul Primăriei, etc). Prin această modalitate, contribuabilul poate decide și conștientiza avantajul de a procesa independent plata fără a aștepta la o casierie.
      • Rețeaua SelfPay are o acoperire de 24 de automate în municipiul Galați.

Se vor lua în calcul și alte parteneriate similare (Ex. Westaco Express), iar continuarea colaborării să se realizeze pe baza gradului de încasare prin aceste sisteme și se va analiza și implementarea altor modalități de plată (introducerea plății online în aplicația City, site propriu de încasare, etc).

Un avantaj foarte important privind aceste modalități suplimentare de plată este faptul că aceste rețele fiind naționale, permit contribuabililor cu rezidența fiscală în Galați dar care se află temporar în alte localități din țară (București, Cluj, etc) să își achite obligațiile fiscale fără a fi nevoiți să se deplaseze în oraș.

Aceste modalități de plată pot fi extinse și pentru alte tipuri de plăți (parcări, etc).

Propunem ca implementarea acestor propuneri să se facă imediat prin numirea unui manager de proiect și a unei comisii în cadrul Primăriei sau al Direcției de Taxe și Impozite care să coordoneze aceste activități și operaționalizarea în cursul anului curent.

Aici găsiți un material video explicativ. 


Textul integral al proiectului de Hotărâre de Consiliu Local poate fi consultat aici.

Avem nevoie și de susținerea ta!

Noi suntem pactiștii și aici găsiți proiectele noastre. Noi, ne-am propus să aducem înapoi cheful de a locui aici, la Galați. Dar nu vom face acest lucru doar noi. Avem nevoie și de dumneavoastră, de voi, pentru a reuși nu numai să implementăm proiectele noastre civice, ci și să le ducem în Consiliul Local, în Consiliul Județean și să propunem și altele. Pentru aceasta, vom avea o listă de nominalizări, la alegerile locale. Iar această listă trebuie susținută la vot. Avem nevoie de susținerea voastră. Haideți în echipă! Înscrie-te pe lista de susținători PACT pentru Galați. Alege să susții echipa PACT pentru Galați, la alegerile locale, pentru Consiliul Local și Consiliul Județean.


 


Se afișează 1 răspuns

Te rugăm să verifici căsuța de e-mail pentru instrucțiuni cu privire la activarea contului.