UPDATE: În data de 29 iunie 2022, în cadrul ședinței de Consiliu Local, a fost supus la vot proiectul de publicare a rezultatelor și contractelor de audit ale Primăriei Galați. Consilierul local PACT pentru Galați, Doru Căstăian, a susținut proiectul și a explicat de ce dreptul constituțional la informare nu trebuie să fie îngrădit, dar PSD a respins proiectul la vot.
Accesul liber și neîngrădit al cetățenilor la orice informații de interes public constituie unul dintre principiile fundamentale ale relațiilor dintre cetățeni și autoritățile publice. Fără accesul cetățenilor la informații democrația încetează să mai funcționeze.
Data inițierii
Acest proiect de hotărâre a fost înregistrat la Registratura Generală a Municipiului Galați pe 17 decembrie 2021, având numărul de înregistrare 264494.
Statusul proiectului
La data de 29.06.2022, proiectul a fost supus dezbaterii și respins de consilierii locali PSD.
La data de 28.01.2022, a fost emis raport de specialitate cu nr. 18791, ce poate fi consultat aici.
La data de 23.12.2021, a fost emis avizul comisiei de specialitate nr. 4, ce poate fi consultat aici.
Blocat de către Secretarul General al Municipiului Galați prin încălcarea articolului 136 din Codul Administrativ.
Din acest motiv, am depus o plângere prealabilă cu numărul 69539/01.04.2022 la Primăria Municipiului Galați care poate fi accesată aici.
Acțiune în justiție demarată
DA, împotriva Secretarului General al Municipiului Galați pentru blocarea abuzivă a inițiativei noastre.
La data de 5 decembrie 2022, PACT pentru Galați renunță la procesul în instanță.
Descrierea proiectului
Plecând de la premiza că auditul financiar al lucrărilor executate de Primăria Municipiului Galați reprezintă o reflectare corectă a performanțelor operaționale ale acesteia, acest tip de informații trebuie făcute publice pentru a verifica în timp real nivelul de performanță. Cu alte cuvinte, rapoartele de audit ”măsoară” cât de bine își face treaba Primăria Municipiului Galați.
Legat de accesul publicului la rapoartele de audit ale Primăriei Municipiului Galați, un câștig important este încrederea mediului de afaceri în activitatea acesteia. Mediului de afaceri îi place predictibilitatea și transparența. Publicarea rapoartelor de audit va duce la clasificarea Galațiului drept oraș prietenos cu sectorul business, fapt care va ajuta la includerea Galațiului pe lista destinațiilor pentru investiții străine.
Situația acestor rapoarte de audit este în acest moment lipsită aproape total de transparență. Publicul poate găsi cu relativă ușurință informația că există un raport de audit pe o temă dată (de exemplu anveloparea unei anumite școli), dar NU și ce anume conține acest raport.
De asemenea, în domeniul contractelor de consultanță este nevoie de mai multă transparență și promptitudine. Dacă în domeniul rapoartelor de audit putem, cu oarecare dificultate, afla că ele există și cine le-a elaborat, în cazul contractelor de consultanță de multe ori publicul nici nu știe de existența acestora. Contractele de consultanță încheiate de primării sunt, în mod constant, subiecte de presă și permanent există suspiciunea unor tranzacții ascunse. În acest sens, cea mai bună soluție este publicarea acestor contracte de consultanță. În cazul în care acest lucru nu este posibil, din cauza unor clauze de secret comercial, Primăria ar trebui să facă publice minimum patru tipuri de informații legate de fiecare contract de consultanță încheiat:
- Denumirea companiei/instituției/asociației/cabinetului (etc.) cu care se încheie contractul de consultanță;
- Valoarea fiecărui contract de consultanță;
- Perioada de timp pentru care a fost încheiat contractul;
- Obiectul contractului de consultanță.
În concluzie, considerăm că publicarea tuturor rapoartelor de audit legate de activitatea Primăriei Municipiului Galați și clarificarea contractelor de consultanță reprezintă o urgență și în același timp o necesitate.
Textul integral al proiectului de Hotărâre de Consiliu Local poate fi consultat aici.
Se afișează 1 răspuns
Intră cu
Facebook